Bat

Çarşamba, Mayıs 03, 2006


Anne hatırı kırılmaz. Size taze yaprak aldım bir bat bile yapmadın bana diye serzenişte bulunan kişi annenizse daha çabuk kollarınızı sıvarsınız. Birinci adım kollarınızı sıvamaksa ikinci adım telefon etmek oluyor benim için.
İreeemm!. Hani gelecem demiştin ya bende bu saatte gelsen ne yapabiliriz demiştim?
Gel buldum ne yapacağımızı. Bu gün Tokatlı olmaya karar verdik. dedim demesine de şöyle ufak çaplı bir internet turundan sonra bu muhteşemi bir tek Tokatlıların yapmadığını bir çok ilde yapıldığınıda öğrendim. Malatya, Gaziantep v.s.
Yine malzemeler değişiyor isim değişmiyor. Tahinli, susamlı, yer fıstıklı bir ahbab kıyma koyarmış ama bu da Kars ketesi gibi benim küçüklüğümde. İrem'in bir arkadaşı ekmekleri kızartıp yanında servis yaparmış. Alternatif çok vakit yoktu vakit akşama yaklaşmış en pratiğini ve en bildiğimizi yaptım.

İrem bazı aksaklıklar yüzünden masayı zor çekti. Aslında çeşit tekti, çekilecek bir şey yoktu amma ben bu sofrayı İrem ve fanatik taraftar arkadaşlarına hediye ediyorum. Ben kesinlikle aynı takımı tutmuyorum. Ayrı düştüğümüz noktalardan biri. Bir sefere mahsus arkadaş jesti. Bir daha ki sefer benim renklerim var sırada.



Malzemeler;


  • 2 su bardağı ince bulgur
  • 1 su bardağı yeşil mercimek
  • 1 su bardağı dövülmüş ceviz
  • 2 kuru soğan
  • 5 domates
  • 2 salatalık
  • 2 limon suyu
  • 1 demet taze soğan
  • 1 demet maydonoz
  • 1 demet nane
  • 2 yemek kaşığı domates salçası
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 1 çay bardağı nar ekşisi
  • 1 yemek kaşığı isot
  • 1 yemek kaşığı pulbiber
  • 1 yemek kaşığı sumak
  • 2 yemek kaşığı susam(olacaktı evde yoktu)
  • Tuz


Hazırlanışı;

  1. Mercimek haşlanır süzülür. Bulgur iki bardak kaynar suyla ıslatılıp süzülür. (kaynar suyla ıslatmadan soğuk su serperek veya domates suyu serperek bulguru yoğurarak yumuşatan tarifler var fakat vakit dar olduğu için ben kolayını seçtim)
  2. Kuru soğanlar ince kıyılır. Geniş bir yerde bulgur, soğan, salçalar, baharatlar, nar ekşisi, limon suyu , susam karıştırıp yoğrulur.
  3. Domates, salatalık küçük, küçük doğranır. Taze soğan, maydanoz, nane ince kıyılır. Yoğurduğunuz karışıma mercimekle birlikte ilave edilir.
  4. Arzunuza göre sulandırılır. Ceviz serpilir ,süslenir haşlanmış yaprakla servis yapılır.(biz iki litreye yakın su koyduk, fakat içimizden biri susuz ve marulla yedi)


You Might Also Like

20 Comments

  1. Sahra'cığım, Gene süpriz yapmışsın.. bilinmeyen bir lezzet yapıp koymuşsun siteye.. Senin bloguna girince hep hayran kalıyorum :) % 90 bilmedigim yemek tarifleriyle karşılaşıyorum çünki..
    Senin ve sevgili İrem'in Ellerine sağlık..

    Hee! bu arada amasya çöregini denedik... Sonuç !!! Süppppeeerrr oldu. :)

    YanıtlaSil
  2. summer teşekkürler. farklı bir sunumumuz varsa ne mutlu bize.
    amsya çöreğine gelince onu İrem'in annesi yapmıştı. ve benim en kötü huyum kendi yaptığım şeylerden çabuk soğumamdır. hazır onlar yapıyor bende yiyebiliyorken denemeyeyim dedim.sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. selam ben tokat ı n bir ilçesindenim ve bizde domates bıber salatalık cok konmaz bol salca olur ve de bıraz daha sulu olması sarttır ayrıca mercımeği bol ince bulguru çok az makbuldur sadece bir tavsiye ..}

    YanıtlaSil
  4. aaa bu güzel tavsiye için teşekkürler. dediğim gibi bir kaç tarif vardı elimizde ve vakit dardı. tabiiki sizin yöre yemeğinizi daha iyi bilmeniz lazım .

    YanıtlaSil
  5. Merhaba, ben daha once duydum fakat hic yemedigim bir seydir bat.
    Hatta birde turkusu varmis
    "tokatliyiz dediler, bir kazan batti yediler..." diye. Yani oralarda cok yenilen, kolaycacik yapilan bir ikram herhalde. Elinize saglik, malzemeleri okuyunca tadini begenirim diye dusunuyorum. Sevgiler

    YanıtlaSil
  6. teşekkürler. nezaket nasıl yaptım bunu bilmem. mesajını sildim. fakat bizde severek yiyoruz. yani bence denemeye değer.

    YanıtlaSil
  7. benim için bat nebahat teyze demek!
    eskisehir'den apartman komsumuz nebahat teyze tokatlidir ve bati onunla tanidim ben. ne zaman duysam o anda nebahat teyzenin kikirdamasi gelir aklima.. daha dogrusu sen kahkahasi!
    ellerine saglik sevgili sahra..
    kuzenimin adasi..
    tijen

    YanıtlaSil
  8. teşekkürler tijen hanım. bende çocukluk yıllarıma giderim bunu yerken. tasasız tasa olmayan şeyleri tasa kabul ettiğimiz yıllar ve birde tokatlı dostumuz. belki bu tokatlılara mahsus mudur bilmiyorum o da şen şakrak bir insandı. aklım erdi ereli acıyı sevdiğim için bu tarifi denedim yıllar sonra.
    kuzeninize ve size güzel günler dilerim.

    YanıtlaSil
  9. ellerine killarina saaalik aazimin suyu akti!!!

    sana bir sorum olacak. gecen gun amasya coregini yapmaya calistim ama niyeyse olmadi:( acaba yanlislarim sunlar olabilir mi:

    1) sutu ilitmadim;
    2) mayayi sutte eritmeden direkt karistirdim malzemeye;
    3) kuru maya kullandim.

    cevaplayabilirsen cok sevinecegim. en azindan bi dahaki sefere esime asil amasya coregini yapabilirim:) zavallicik ses etmedi ama lokmalar bogazindan gitmiyodu:) suyla yutmaya calisti:) canimm yaaa

    feride-almanya

    YanıtlaSil
  10. bu arada kollarina yazacaktim killarina olmus:))) coook ozur dilerim. var iste sen hesap et benim hamur acip corek yaptigimi!!! ayyyy yaaa ben galiba hic bi zaman bu yemek isini kiviramayacagim:(

    YanıtlaSil
  11. kuru maya kullandıysan cok az ılık suda bır kasenın ıcınde bır kasık toz seker de koyarak maya köpürene kadar bekletlelisin diye biliyorum ben. pek kuru maya kullanmam ama eskiden boyle yapıyorduk :).

    bi de sut ılık olmalı. kaynar değil ama. eger çok sıcak olursa da kabarmaz mayayı etkiler.

    yas maya kullanmanı tavsıye ederim. kullanımı daha kolay ve basarısızlık sansı daha dusuktur :).

    YanıtlaSil
  12. Merhaba,blogunuzu bugün tanidim cok begendim.Firsat buldukca arsivinizi tek tek okumak isterim.Ama bir Tokatli olarak ise bat tan basladim.Gercekten cok istah acici gözüküyor.Bir hemserim biz domates salatalik katmayiz yazmis,biz domates katariz ama bana nar eksisi,sumak ve susam farkli geldi.Fakat bu tamamen damak zevkine bagli ben bu konuda cok tutucu olmaya karsiyim yakisan hersey katilabilir neden olmasin.Yalniz annemlerden ögrendigim kadariyla reyhan bat in olmazsa olmazi.Biz reyhani cok kullaniriz özellikle sarmalardan hic eksik olmaz.Simdilerde cok moda oldu bizim kirk yillik reyhan feslegen diye karsimiza cikti nerdeyse bütün yemek programlarinda kullaniliyor.Sevgilerimle.FATMA

    YanıtlaSil
  13. Ha birde renk jestiniz icin cok tesekkürler Irem ede selamlar.Ayni takimin taraftariyiz.Lay lay lay lay lay .......... FATMA

    YanıtlaSil
  14. Teşekkürler Fatma biz de reyhanı çok kullanırız ve haklısın bu aralar heryerde fesleğen geziniyor... zaten çok severim bu Bat da çok lezzetliydi... tabaklar da çok güzeldi :) farklı Tokat tariflerin varsa paylaşırsan seviniriz deneyip yayınlarız görüşmek üzere...

    YanıtlaSil
  15. tam bi mide düşmanı hersey mükemmel de bıraz da sakat mıdelılere uygun bişiler olsa ben gibi

    YanıtlaSil
  16. Bazen çok geç görüyoruz yorumları. Aslında ülser bu asrın hastalığı ve bizde de sağlam yok ama aklımıza düşünce ağrıyı göze alıyoruz.

    YanıtlaSil
  17. merhaba bende tokatlıyım bizde salatalık kullanılmaz nane reyhan ve dereotu kurutulmuş baharat şeklinde kullanılır,düğü mercimeğe göre çok az mercimeği bol olur ve birazda sulu olur içine ev ekmeği doğrar yaprakla birlikte yeriz tadılması gereken en güzel yöresel yemeklerden biridir
    kesinlikle tavsiye ederim

    YanıtlaSil
  18. Evet illa ki farklı bir güzeldir sizinki.Biz bu halini sevsek de denemek lazım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  19. mrb ben tokatlıyım bat çok güzel yapmışsınız öyle görünüyor

    YanıtlaSil
  20. bu arada tokatın esmer köy ekmeği olmadan batın tadı çıkmaz hele de o ekmekler hünerli bir el tarafından ince ince kesilmişse...

    YanıtlaSil

Subscribe