Evde Kal ve Ekmek Yap | Yaş Mayalı Ekmek Tarifi (Çıtır Kabuk ve Yumuşak Kabuk)

Çarşamba, Nisan 15, 2020

Bu postta ilk ekmek denememi anlatıyorum. Böyle güzel olacağını düşünmemiştim ve yaparken instagram hikayemde paylaştım. Sonuç çok iyi olunca alelacele fotoğrafladım ve işte tarif.



Siz ekmeğinizi nasıl seversiniz bilmiyorum ama ben dış kabuğu çok sert ve kalın, çıtır taş fırın ekmeği severim. Trabzon Ekmeği, vakfıkebir ekmeği gibi... Ve bu tarifi yaparken hiç böyle bir sonuç alacağımı düşünmemiştim. Bu ekmeği yaş mayayla yaptım ve gerçekten aşırı kolay bir tarif. Geçenlerde yine instagramda bir de yumuşacık hamburger ekmeği tarifi paylaşmıştım onun da tarifini en kısa zamanda ekleyeceğim.

Normalde yaş mayalı tariflerde ekmeğin üstü yumuşak ve kabuğu ince oluyor. Tencerede pişirmeden nasıl sert ve kalın bir kabuk yakalarım diye düşündüm ve hamuru öncelikle az unla yoğurup 1 saat mayalanmaya bıraktım ve mayalandıktan sonra bol un serpilmiş tezgaha hamuru koyup elimde 1 dk kadar yoğurdum. Yoğurup şekil verdikten sonra tepsiye ve şekil verilmiş ekmek hamuruna bolca un serpip elimle unu her yerine sıvadım ve bu sefer de tepside mayalanması için 1 saat - 40 dk kadar beklettim. Açıkcası bıçakla keserek şekil verme işlemi fırına vermeden önce mi yoksa ikinci mayalandırmadan önce mi yapılıyor bilmiyorum hiç bakmak da aklıma gelmedi ben fırına vermeden önce bıçakla bir kaç çizik attım. Sonra da bakalım nasıl olacak diyerek fırına verdim.

Sonuca ben de şaşırdım diyebilirim. Ama üzerine bolca un sürmek ve tepside mayalandırırken üstünü açık bırakmak sanırım kabuğunun sert olmasına neden oldu. Sonucu çok beğendik. Gerçekten çok kolaymış bu tarz bir ekmek yapmak. Bundan sonraki hedefim ekşi mayamı kendim yaparak ekmeği mayalandırmak ve hazır maya kullanmamak.



YUMUŞACIK EKMEK Mİ YOKSA SERT VE DAHA DOYURUCU BİR EKMEK Mİ?

İkisini de çok seviyorum. Bu yüzden yumuşak hamburger ekmeklerime de aşık oldum diyebilirim. Kesinlikle ikisini de denemelisiniz.

malzemeler

4,5 su bardağı un
20 gr yaş maya
2 su bardağı ılık su
5 yemek kaşığı zeytinyağı
1,5 tatlı kaşığı tuz


yapılışı

(Ben hamuru elimle çok az yoğuruyorum ve ne zaman daha az yoğursam daha iyi sonuç alıyorum ya da ne kadar hızlı yoğurulursa o kadar güzel sonuç veriyor. Bu yüzden tarifi de kendim nasıl yaptıysam öyle yazıyorum Eğer standlı bir mikseriniz varsa onun hamur yoğurma ayarında yapabilirsiniz. Benim yok bu yüzden kaşıkla hamuru kasede çevirerem yoğuruyorum.)

Büyük bir kaseye ılık suyu ve yaş mayayı ekleyin. Bir tahta kaşıkla yaş maya eriyinceye kadar karıştırın. Zeytinyağını ekleyin.

3 bardak unu ekleyin ve tahta kaşıkla karıştırın. Bu aşamada oldukça sulu bir hamurunuz olacak kolaylıkla karışıyor. Zaten ele aşırı yapıştığı için el sürmeden yoğurmak daha pratik oluyor. 

4. bardak unu da serperek ekleyin. Şimdi hamur biraz daha sert hale gelmiş olacak. Un kasenin kenarlarına yapışıcak muhtemelen. Tahta kaşıkla hamuru top gibi kasenin içinde çevirin. Tıpkı mikserde yoğurunca olacak işlem gibi. Bu noktada hamuru kaşıkla toparlayamadığınızı düşünürseniz yarım bardak unu elinize serpip hamuru elinizle toparlayabilirsiniz veya biraz zeytinyağı elinize dökerseniz yapışmaz.

Kaseyi streç filmle hava almayacak şekilde sarın ve ılık bir ortamda 40 dk - 1 saat kadar mayalanmaya bırakın. Ben genellikle kaloriferin üstüne koyuyorum. Ya da kaynayan bir yemek varsa onun üstüne koyuyorum. Daha hızlı kabarıyor.

Mayalandıktan sonra çok yumuşak bir hamurunuz olacak. Tezgaha bolca un serpin ve mayalan hamuru üstüne çıkarın. Hamurun üstüne de bolca un serpin ama çok da sert olmamasına dikkat edin. Elinize biraz yapışmaya devam edecek. Hamuru güzelce yoğurup pürüzsüz hale getirip istediğiniz şekli verin ve unlanmış tepsiye koyun.

Eğer hamurunuz sert değil hala hafif ele yapışan bir hamursa bu aşamada üzerini bir avuç un ile sıvadıkça hamurun unu emdiğini göreceksiniz. Bu da hamurun kabuğunu sertleşmesini ve kalınlaşmasını sağlıyor.

Eğer hamurunuz biraz aha yoğunsa yine un sürerek çıtır ama ince bir kabuk elde edebilirsiniz. Bu yüzden hamurun kıvamını ayarlamak size kalmış.

Ben fırını 2. mayalandırma yani tepside mayalandırma yaparken 250C fanlı ayarda ısıtmak üzere ısıtmaya açıyorum. Eğer fırınınız daha hızlı 250 C ayarında ısınıyorsa bu da yine sizin zamanlanmanıza kalmış.

Tepside de 40 dk mayalandırdıktan sonra fırına vermeden önce bıçak üzerine çizikler atarak istediğiniz şekli verebilirsiniz. Bıçağı unlamak daha kolay kesilmesine yardım ediyormuş.

Fırın aşırı sıcak olduğu için ekmeğiniz hızlıca pişecek bu yüzden gözünüz fırında olsun. Son on-beş dakikada alt üst fan ayarına getirip iyice kızarmasını sağlıyorum.

NOTLAR:

Şu ana kadar ekmek yaparken sadece bu tarifi uyguladım. Un ölçüsünü her zaman yavaş yavaş eklemekte fayda var her un aynı olmayabiliyor. Hamur yoğurmak ve mayalandırmak her zaman deneme yanılma işidir ben ne kadar gramı gramına un ölçüsü versem de herkesin elinde farklı sonuçlar çıkabilir. Bu yüzden unu eklerken kıvamına dikkat ederek yavaş yavaş eklemenizi tavsiye ediyorum.

Bir defasında biraz daha sert bir hamur yapmıştım ve o ekmek dediğim gibi kabuğu ince ve çıtır oldu, çünkü tepsi mayalamasında unu içine çekemediği için kabuğu ince bir tabaka oldu. Bir tanesini yanmaktan son anda kurtardım ama yine de çok güzeldi. :) 10-15 dkda pişebiliyor. Dikkatli olun. Aşağıdaki tiktok'ta veya instagram hesabımda öne çıkanlardaki "bread" klasöründe hamurun kıvamını daha iyi görebilirsiniz. 





bon appetit




@girlwithanearring The dough will rise again
♬ Coffee by Jack stauber - trashbinhere

You Might Also Like

0 Comments

Subscribe